Mange små selskaper innser at de er nødt til å gjøre noe kraftfullt for å tiltrekke seg flere oppdrag.
De har det alltid travelt, men innimellom klarer de å kjøre en brainstorm eller tre, for å fi...
I mange selskaper det en stygg tendens til å tenke at new biz-jobbing liksom er ”sjefens greie”. Min erfaring er at det er så feil som det kan få blitt. Med litt motivasjon og praktisk hjelp, vil a...
Selv om dette er enda et innlegg om AI - i denne korte artikkelen lover jeg å ikke plage deg med enda et statement om hvordan AI kommer til å forandre alt mulig fremover.
Jeg har medfølelse – også...
Hvis jeg hadde møtt deg på gaten for et par år siden, og sagt ... nå kan kunstig intelligens fikse mange nye kunder for deg, hvis du bare gidder å ta det i bruk ... hva hadde du sagt da?.
Hvis du ...
”Hvorfor må vi alltid snakke om vekst, vekst, vekst”, tenkte jeg ofte i begynnelsen av min karriere som tekstforfatter og byrågründer. ”Vi har det jo så fint akkurat nå – kan vi ikke bare holde oss...
Skal du si nei? Skal du legge deg flat og si at ”du er åpen for alt”? Eller skal du ta sjansen på å si akkurat hva du mener?
Dette er en kjent situasjon for mange som jobber i kommunikasjonsbrans...
Jeg siterer ofte min gode partner Terje, i reklamebyrået Nordskar&Thorkildsen Leo Burnett. Han var en no-nonsense byråleder, som ofte traff viktige poenger med enkle setninger. ”Det er ikke nok å v...
Ja, det tror vi! Og for å si det med andre ord – hvis stemningen i din virksomhet fremstår som uinspirert og kjedelig – ikke bli overrasket hvis dere samtidig strever med å skape gode resultater.
...
La oss si at du jobber sammen med to superflinke rådgivere – la oss kalle dem konsulenter. Begge kan faget ut og inn, og er gode i møter. Flinke til å presentere. Få ting godkjent, osv. Den ene av ...
Har din kunde en strategisk story som viser vei og som gir en følelse av større mening med hele virksomheten? Hvis ikke, kan denne artikkelen kanskje hjelpe både deg og din kunde i gang med skrivin...
Like etter 2000-års-skiftet skulle Equinor (den gang Statoil) velge nytt reklamebyrå. Store penger stod på spill. Så hvorfor tapte vi denne pitchen?
Vi gjorde ALT vi kunne for å vinne. Vi var suks...
Kreative selskaper er avhengig av idéene sine. Noen ganger er de ganske basic, ofte er de gode – av og til sitter du med en kjempegod idé som du gleder deg til å presentere. Men hvordan? Hva gjør d...
Når du møter en bransje-venn du ikke har sett på en stund, er det første spørsmålet du må svare på, ofte ”Hei, hvordan går det?” Og du svarer med letthet - ”Det går bra. Hva med deg?”
Slike hverd...
Et dumt spørsmål på feil sted i presentasjonen, stilt av feil person, kan være kritisk for idéene dine. Så hvordan unngår du problemet?
Du stiller de dumme spørsmålene selv. Det er verdens enkles...
New Biz-jobbing. Bare begrepet gir mange av oss litt vondt i magen. Vi får gjerne litt dårlig samvittighet – for vi jobber jo aldri nok med det..!
Og når oppdragene ikke lenger står i kø, får samv...