Den aller, aller beste markeds-føringen? Be A Caring Company.

new biz tenke stort verdier

 

Mange små selskaper innser at de er nødt til å gjøre noe kraftfullt for å tiltrekke seg flere oppdrag.

De har det alltid travelt, men innimellom klarer de å kjøre en brainstorm eller tre, for å finne den store idéen som kan få dem på kartet.

Noen klarer å skape oppmerksomhet – men gleden over forsøket blir som regel kortvarig.

Virksomheter som virkelig, virkelig bryr seg

Jeg vet at det kan høres litt naivt ut, men tro meg – det finnes en løsning på dette. Oppskriften er både universell og enkel. Jeg kaller det The Caring Company – et selskap som bryr seg.

Uansett hvilke verdier du ellers har valgt for virksomheten din – har du noen gang tenkt over at det å bry seg oppriktig om alle rundt deg – alltid – sannsynligvis er den beste og mest effektive markedsføringen du kan få?

  • Ikke fordi du sier de rette tingene

  • Men fordi du gjør dem

Jeg har prøvd å forstå hvorfor det gikk så godt for eget og andres selskaper i lange perioder, og ser stadig bevis på at folk som virkelig bryr seg, også lykkes.

Når et selskap slutter å være selvopptatt (snakke om seg selv) og begynner å vise at det er engasjert i andres beste, at de virkelig er engasjert og bryr seg – så vil resultatene sakte, men sikkert komme av seg selv.

  • De får oppmerksomhet, selv uten å rope

  • De tiltrekker seg kunder, uten å mase

  • De bygger synlighet, liking og kred - uten å betale

  • De anbefales av flere

  • De huskes bedre

Så hvordan ser hverdagen ut i slike selskaper? Jo, dette er selskaper som har en 100% ekte og gjennomgående bry-seg-holdning i alt de foretar seg. Mange vil hevde at de bryr seg om kundene sine, men dette er selskaper hvor kundens beste påvirker alt som skjer internt.

For selvsagt bryr de seg om kundene sine - forskjellen er at de er så ekstremt tydelige på det. Så tydelige at kunden merker forskjellen på god kundeservice og det å føle at du virkelig, virkelig bryr deg. 

Unødvendig å si kanskje, men allikevel - engasjementet er vedvarende, hele året. Ikke bare når de får et oppdrag å jobbe med. Og for å være enda tydeligere på at dette er selskaper som går lenger:

  • De har en mening, for de bryr seg om faget sitt

  • De engasjerer seg i sin egen bransje

  • De jobber aktivt og kreativt, for å skape en god arbeidsplass

  • De har et hjerte for nærmiljøet sitt og gir tilbake

  • De bryr seg om sine ansatte, støtter og hjelper dem

  • De bryr seg om ansatte som ikke er ansatt lenger

  • De bryr seg om kunder de ikke fikk, og kunder de ikke har lenger

Tanken, idéen, modellen - kall det hva du vil - The Caring Company ligger i bakgrunnen, som en grunnfilosofi i alt jeg tenker om godt new biz-arbeid. Om den gode måten å drive et kreativt selskap på.

Vi har alle vært på kundesiden og kjent på den gode opplevelsen, når en virksomhet går langt over forventningene og synliggjør at du er den viktigste personen akkurat der og da. Det skjer så sjelden at vi faktisk husker mange slike øyeblikk - for det gjør inntrykk.

Det handler om kunsten å være en slik virksomhet selv, som ikke bare sier de rette tingene - men som gjør dem.

Så enkelt er det, faktisk. Og så vanskelig. Det er vanskelig, fordi dette er kvaliteter som du ikke bare kan vedta. 

Det virker bare som det skal, når det kommer fra hjertet.

 

 

 

 

Vil du ha New Biz-tips hver uke?

Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)

Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )