Bedre tekst på nettsidene. Et enkelt grep som alle (nesten) burde ta.

bedre business new biz tips&triks

Vi må snakke om nettsiden din. Den er jo håpløs, ikke sant...? Den gir deg ikke henvendelser, og den virker ikke som den skal. (Ja, jeg vet at jeg provoserer, og det er jo mulig at du er blant de ytterst få prosentene som er happy med dagens løsning. Heng gjerne med allikevel!)

Dette er typiske kommentarer jeg får fra småselskaper jeg snakker med til daglig:

  • Vi får ikke leads via nettsiden vår.
  • Det hender jo at kunder tar kontakt, men det er via nettverk, ikke fra Google.
  • Jeg tror ikke nettsiden har så mye å si, egentlig.

Nettsidene er ikke så viktige? Tenker du også litt sånn?

Sorry, det bare stemmer ikke. Nettsidene er viktige, for selv om webben ikke alltid er første stopp i kundens reise, så er det alltid et viktig stopp for de fleste kunder, før de tar en avgjørelse om samarbeid.

Nettsiden er tross alt det digitale møtet med deg, din personlighet og din kompetanse. Ditt syn på ting.

Nettsiden er ditt butikkvindu. Og folk titter inn, uansett om de kom dit via en anbefaling, LinkedIn eller et foredrag.

Men hva møter dem der?

La meg være irriterende-Nils igjen. Det er så likt, så likt - overalt. Det er som om alle har brukt samme template. Ja, til og med samme formuleringer! Det er tynt språk og enkle beskrivelser. Og teksten? Jeg får en følelse av at mange mest av alt prøver å ikke støte noen.

Hvor er innholdet som river tak i meg? Hvem er det som skiller seg ut? Hvor er signalet om at noen virkelig skjønner hva jeg strever med, i min virksomhet?

Tenk om nettsiden utførte new biz-oppgaver for deg – hele året?

Tenk om nettsiden din fikk besøk – og at det første som skjedde, var at den håpefulle, mulige kunden din fikk én (eller flere) av disse assosiasjonene:

  • Dette er jeg enig i.
  • Dette tror jeg på!
  • Dette er imponerende.
  • Dette er litt annerledes.
  • Dette er å forstå business.
  • Dette var forfriskende.

Og den mest verdifulle av dem alle, denne gjengen vil jeg snakke med! Har du en uimotståelig call to action å by på, for slike øyeblikk?

Ta et enkelt grep med det samme.

Gå inn på nettsiden din. Ikke vent, hvis du kan gjøre det nå. Les hovedteksten – med kundens øyne. Les som om du aldri har sett den før.

Still deg spørsmålet: blir jeg interessert og inspirert av dette?

Hvis svaret er ja – fantastisk. Du har gjort noe riktig. Hvis svaret er nei, er det svært viktig å endre. Endre forventningene du har til hva en nettside kan og skal gjøre. For hva er vitsen med en nettside som ikke får potensielle kunder (og fremtidige ansatte) til å banke på døra? Eller få lyst til å gjøre det!?

  • Hva er den følelsen jeg vil etterlate kunden med?
  • Hva vil jeg at de skal tro om oss – etter noen sekunder på siden?
  • Hva vil jeg at de skal gjøre?

Dette er enkelt, selv om det ofte er mer som må gjøres.

Det er lett å endre tekst. Så selv om du kanskje tenker at det er så mye mer som også kan bli bedre, mitt tips er å justere teksten allikevel. Ta det store grepet senere.

Hvis du er usikker, be noen andre vurdere inntrykket av deg. (Ikke bare gode venner, for du vil ha et ærlig svar... :- )

Be dem gi deg en karakter fra 1 til 10, på hvor godt nettsiden viser at du er engasjert, og forklarer hvorfor du finnes. Og ikke bare er god på å beskrive hva du driver med.

Til slutt. Hvis du trenger ytterligere motivasjon til å ta tak i dette, søk opp 10+ av dine typiske konkurrenter og se om du ikke er enig. Mer eller mindre de samme tekstene om og om igjen, gode referanse-caser hos alle sammen, om oss, her er vi, menneskene.

Her er det store muligheter for den som ser lyset.

 

Vil du ha New Biz-tips hver uke?

Jeg får ukentlige tilbakemeldinger fra lesere som elsker dette innholdet! (Hvis du allikevel skulle gå lei, kan du selvsagt hoppe av med et enkelt klikk.)

Obs! Jeg hater spam og deler ingen data med noen. :- )