Din strategiske story

Det fine med å bruke litt tid på en strategisk story for virksomheten din, er at du investerer i noe du vil få glede av i mange ulike sammenhenger.

Et godt eksempel er kanskje nettsidene dine, hvor besøkende ofte ønske å vite litt om hvordan virksomheten din oppstod, hva eller hvem som hjalp deg underveis – hvordan ting utviklet seg, gjerne med både opp- og nedturer. Og selvsagt – dagens status. Her er vi nå, og vårt mål fremover er sånn og sånn, osv…

Det er ikke så vanskelig og jeg har selv skrevet mange slike tekster basert på intervjuer med bedriftsledere, en stikkordsliste, osv.

En god strategisk story er en viktig og god veiviser for deg selv, og dine ansatte. Den gir dine kunder (særlig de nye kundene dine) en følelse av trygghet. Den viser at du vet hva du vil, og kan levere.

Her får du en oppskrift på en tenkt, strategisk story. Det er ingen fasit, men den kan garantert fungere for svært mange. Prøv, om enn bare med stikkord – og la eventuelt andre skrive selve teksten for deg, om du kjenner en god penn. Husk – dette kan fort bli ditt manus for talen du skal holde på 10-års-jubileet! Lykke til.

Slik startet det.

Et godt sted å begynne. Inspirasjon til innhold: For X år siden (eller var det ikke så lenge siden…?), startet din reise. Årstallet kan være interessant. Det var jo kanskje det året Steve Jobs introduserte smarttelefonen – og alt endret seg – nok en gang? Referanse? For eksempel. Viktig – vi så at det var et stort behov for …. Osv.

Et klart og tydelig mål.

Her kan du typisk si noe om hva dere ønsket å få til. Inspirasjon til innhold: Dette var et problem. Så vi tenkte – dette vil vi gjøre noe med. Beskriv muligheten og tanken på hva dere kunne få til. Var det gamle metoder som var modne for å moderniseres? Digitaliseres? Det må da være behov for noen som gjør dette på en annen måte? Og så startet jakten på løsninger. Fikk du hjelp fra noen? Personer eller virksomheter? Det offentlige? Fortell hva dere gjorde.

Utfordringer underveis.

De fleste gode virksomheter støter på vanskeligheter. Utfordringer som må løses. Dette er ofte interessant for andre, særlig hvis du tør å være litt personlig. Inspirasjon til innhold: Gi oss det beste eksempelet du har, på en hindring eller en utfordring – som kanskje satte hele prosjektet og virksomheten i spill. Var det flere? Ikke ta med alt, men konkludere med at dere klarte det.

Opptur og nye muligheter.

Nå er du klar for å beskrive oppturen – hva som gjorde at du så lyset i tunnelen, og virkelig kunne satse. Inspirasjon til innhold: Fortell gjerne hvordan det opplevdes å se lyset, føle medvind, og eventuelt at det dukket opp nye muligheter. Vær gjerne konkret, av typen: …. og seks måneder senere hadde vi 10 store kunder og fremtiden så lys ut.

Takke dem som fortjener det.

Dette er lett å glemme. Husk å være tydelig på hva og hvem som har backet deg og stått på for at du er på god vei mot målene dine. Inspirasjon til innhold: Hvorfor er vi her i dag? Det hadde ikke vært mulig uten en engasjert ordfører, gode råd fra Xyz, og den fantastiske gjengen som jobber her. De har stått på, osv – og jeg er stolt over…. Osv. Det er lov å nevne enkeltpersoner, hvis det ikke går ut over andre.

Vi skal videre.

Siste punkt i strategisk story – si noe om veien videre. Gjerne supplert med hva du/dere tror om utviklingen i ditt marked – og hvilken posisjon dere satser på å ta. Inspirasjon til innhold: Markedet for Xyz er inne i en rivende utvikling. Vi ser at X er på vei, Y kommer til å skje, og det blir økende satsing/press på Y, osv. I lys av dette, kommer vi til å satse på …, osv, osv.

 

 

 

Foto: Bayu Anggoro, Unsplash 

 

 

Close

Sjekklisten over alle sjekklister

Jeg har samlet absolutt ALLE mine huskeregler på én liste! 60 sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.