Din strategiske story

Hvor skal vi? Har du en strategisk story som viser oss vei?

Det fine med å bruke litt tid på en strategisk story for virksomheten din, er at du investerer i noe du vil få glede av i mange ulike sammenhenger.

Et godt eksempel er kanskje nettsidene dine, hvor noe av det viktigste dine besøkende ønsker å vite, er ting som «hvem er dere, hva tenker dere, hvor skal dere», osv… Overraskende mange virksomheter har ikke denne storyen liggende klar. Ikke i kortversjon på nettsidene, og heller ikke den lange versjonen – som er viktig for den som er interessert.

Det er jo litt rart, dette. For alle virksomheter sitter på en slik historie, egentlig. Bare noen få aner ikke hvor de skal… :- ). Er det frykten for at dette er for komplisert å formulere?

Det er synd i så fall, for dette MÅ ikke være så komplisert. De færreste trenger å investere ti-tusener i proff hjelp! Dette handler i bunn å grunn om å fortelle hvor du kommer fra, hvilke mål du har, og hva som er viktig for å komme dit. Kort sagt - litt om hvordan virksomheten din oppstod, hva eller hvem som hjalp deg underveis – hvordan ting utviklet seg, gjerne med enkelte både opp- og nedturer (i hvert fall i langversjonen). Dagens status, vårt store, hårete mål – og evt noe om hvordan du skal lykkes.

Nei, det er ikke så vanskelig! Jeg vet det, for jeg har selv skrevet mange slike tekster basert på intervjuer med bedriftsledere, en stikkords-liste, osv. De aller fleste kunne skrevet en helt OK tekst - selv.

Men hvorfor?

En god strategisk story er en viktig og god veiviser for deg selv, og dine ansatte. Den gir dine kunder (særlig de nye kundene dine) en følelse av trygghet. Den viser at du vet hva du vil, og kan levere.

Under her får du en helt basic oppskrift på en tenkt, strategisk story. Det er ingen fasit, men dette kan fungere for svært mange. Prøv, om enn bare med stikkord – og la eventuelt andre skrive selve teksten for deg, om du kjenner en god penn. Husk – dette kan fort bli ditt manus for talen du skal holde på 10-års-jubileet!

Altså:

1. Slik startet det.

Det er alltid et godt sted å begynne! Vær kort!

Inspirasjon til innhold: For X år siden (eller var det ikke så lenge siden…?), startet din reise. Årstallet kan være interessant. Det var jo kanskje det året Steve Jobs introduserte smarttelefonen – og alt endret seg – nok en gang? Referanse? For eksempel. Viktig – vi så at det var et stort behov for …. Osv.

2. Et første mål.

Her kan du typisk si noe om hva dere ønsket å få til.

Inspirasjon til innhold: Dette var et problem. Så vi tenkte – dette vil vi gjøre noe med! Beskriv muligheten og tanken på hva dere kunne få til. Var det gamle metoder som var modne for å moderniseres? Digitaliseres? "Det må da være behov for noen som gjør dette på en annen måte?!" Og så startet jakten på løsninger. Fikk du hjelp fra noen? Personer eller virksomheter? Det offentlige? Fortell kort hva dere gjorde, evt trekk frem én viktig og avgjørende hendelse.

3. Utfordringer underveis?

De fleste gode virksomheter støter på vanskeligheter. Utfordringer som må løses. Dette er ofte interessant for andre, særlig hvis du tør å være litt personlig.

Inspirasjon til innhold: Gi oss det beste eksempelet du har, på en hindring eller en utfordring – som kanskje satte hele prosjektet og virksomheten i spill. Var det flere? Ikke ta med alt, men konkludere med at dere klarte det.

4. Opptur og nye muligheter.

Nå er du klar for å beskrive oppturen – hva som gjorde at du så lyset i tunnelen, og virkelig kunne satse.

Inspirasjon til innhold: Fortell gjerne hvordan det opplevdes å se lyset, føle medvind, og eventuelt at det dukket opp nye muligheter. Vær gjerne konkret, av typen: …. og seks måneder senere hadde vi 10 store kunder og fremtiden så lys ut.

5. Takke dem som fortjener det.

Dette er lett å glemme. Husk å være tydelig på hva og hvem som har backet deg og stått på for at du er på god vei mot målene dine.

Inspirasjon til innhold: Hvorfor er vi her i dag? Det hadde ikke vært mulig uten en engasjert ordfører, gode råd fra Xyz, og den fantastiske gjengen som jobber her. De har stått på, osv – og jeg er stolt over…. Osv. Det er lov å nevne enkeltpersoner, hvis det ikke føles feil for andre som også har bidratt.

6. Vi skal videre. Målet i det fjerne.

Siste punkt i strategisk story – si noe om veien videre. Gjerne supplert med hva du/dere tror om utviklingen i ditt marked – og hvilken posisjon dere satser på å ta.

Inspirasjon til innhold: Markedet for Xyz er inne i en rivende utvikling. Vi ser at X er på vei, Y kommer til å skje, og det blir økende satsing/press på Y, osv. I lys av dette, kommer vi til å satse på …, osv, osv.

Lykke til!

 

Foto av fyrtårn : Nathan Jennings, Unsplash.com 

Close

Sjekklisten over alle sjekklister

Jeg har samlet absolutt ALLE mine huskeregler på én liste! 60 sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.