Hva er det med teknologi-selskaper og kommunikasjon?

Jeg hjelper teknologi-selskaper med utvikling av en tydelig kommunikasjons-plattform. Med engasjerende budskap, og idéer som fungerer.

LAST NED GRATIS TIPS OG RÅD

Ingeniører og B2B-kunder har også et hjerte! Følelser! Min jobb er derfor å formulere budskap som ikke bare treffer kunden i hodet, men som også treffer emosjonelt. I hjertet. Se bare på Apple, Samsung og Tesla. Norske reMarkable. Vil et tydelig og engasjerende budskap kunne skape bedre resultater for din virksomhet også? Bedre respons på dine Powerpoint-presentasjoner? Investor-pitcher? Google-søk?

 

Hei, jeg heter Nils Petter Nordskar og er en prisbelønnet tekstforfatter og gründer innen reklame, design og teknologi. 

Mange av Norges største virksomheter, men også mange små, har stått på min kundeliste. Fra Telenor og Helsedirektoratet, til butikken på hjørnet. Fra Storebrand til teknologi-startups. Kommunikasjons-utfordringene har ofte likhetstrekk - særlig når det er snakk om virksomheter innen teknologi!

Ting blir fort komplisert. Min jobb er å hjelpe deg med en tydelig og kundeorientert kommunikasjons-plattform. Og utvikle budskap og idéer som kler dine verdier, og ikke minst - som selger.

MIN PROFIL PÅ LINKEDIN

Passer vi sammen? Sjekk mine 10 punkter for å avklare om vi burde ta en prat om et mulig samarbeid. 

GÅ TIL 10-PUNKTS-LISTEN OG FÅ SVARET MED DET SAMME!

Nils Petter Nordskar

Prisbelønnet tekstforfatter, seriegründer, foredragsholder og digitalentusiast.

Gift med regissør Hilde, pappan til Ane og Emilie.

OM MEG

BESTILL FOREDRAG HER

Hva andre sier om Nils Petter Nordskar

"One of Scandinavia's most talented and experienced creative strategists. Hire him - you won't regret."

Anders Wik, Gründer og Design Sprint Facilitator, Byrået Ö, Bornholm

"Nils Petter is the most energic person I have ever met."

Thor Arne Jørgensen, Business Developer, Universell Utforming AS

"Nils-Petter is a rare combination of being extremely creative, and extremely well-organized and hands-on."

Erling Maartmann Moe, Partner Alliance Venture

En kjapp 10-punkts-sjekk. Avklar fort og enkelt om vi er en god match som bør ta en prat om å samarbeide om kommunikasjon!

Hvis du opplever at dere har et sterkt produktfokus - på bekostning av kommunikasjon og markedsføring, kan vi absolutt ha noe å snakke om. Dersom du opplever at utfordringen først og fremst er å få praktisk hjelp til å produsere annonser på nett, oppdatere eksisterende nettløsninger, og lignende - er du sannsynligvis bedre tjent med å gå direkte til en av mine samarbeidspartnere. Jeg kan introdusere deg for én eller flere som jeg stoler på - og du vil få hjelp. 

Hvis svaret er ja, er utgangspunktet interessant. Når man jobber med teknologi, vil det stadig komme endringer og forbedringer i løsningene. Dermed fristes man lett til å variere budskapet, fokusere på nye ting - over tid har man da stått frem med en rekke ulike budskap. Dette virker ofte forvirrende på markedet, og kan også være frustrerende internt. Slike utfordringer treffer innertier på hva jeg kan - og liker å jobbe med.

I så fall - spennende. Jeg har jobbet med en rekke ingeniør-pregede* miljøer, som etterhvert innser at prosessen med å velge merkenavn - betegnelser på funksjonalitet og andre løsninger - ikke har vært optimal. Mange lever lenge med uklare og lite offensive konsept-navn, fordi "det var nå en gang sånn det ble, da vi satte igang". Eller "det har alltid vært sånn". Eller "det var hoved-gründeren som fant på navnet". Dette er ofte følsomme prosesser, men viktig å ta tak i. Jeg har stått midt oppi slike problemstillinger mange ganger - kjørt prosess, og beholdt navn - men like ofte introdusert nye idéer. Idéer som har skapt fornyelse og gitt økt selvtillit i markedet. Så dette er helt typisk noe jeg jobber mye med og jeg har gjennomført svært mange navneprosesser. *) Ikke et vondt ord om ingeniører! Min far var ingeniør...:-)

Er dette deg, er det bare å ta kontakt med det samme. Trenger du nytt navn i samme prosess - velkommen. Men - dersom "ny nettside" mest sannsynlig betyr netthandel, integrasjon med ulike systemer, og diverse andre, krevende behov - vil jeg mest sannsynlig anbefale deg å trykke på pause, og innse at slike ting tar lengre tid enn en måned eller tre. 

Å lage en kommunikasjons-plattform vil normalt kreve 1) Noe forberedelser. 2) To workhops - minimum 3 timer hver. 3) Et langt møte for å lande endelig plattform, med tilhørende idéer og konsepter. Alt dette kan du få levert i flere større kommunikasjons-byråer, men de vil neppe kunne levere på korte frister og lave budsjetter. Jeg fakturerer også mine timer, men jeg har null overhead-kostnader, og bruker min erfaring til å "rett på pucken" - og det betyr penger spart for deg. Men - vi må alltid bli enige om et budsjett, før jobben begynner. Veldig dårlig tid...? Tja - la oss snakkes, da! 

Jeg har åpnet for et begrenset antall kunder som betaler et fast, lavt beløp (trolig godt under 5.000,-) hver måned - som gir muligheter for å stille spørsmål og få konkrete svar og idéer. Før vi inngår et eventuelt samarbeid, vil jeg alltid intervjue deg/oppdragsgiver, for å bil kjent - og forstå dine utfordringer bedre. Jeg prøver å sy sammen en servicepakke, hvor du altså betaler en fast, lav pris i måneden - mot at du får tilgang til å utfordre meg på et antall spørsmål i måneden. Denne servicen er personlig, så en stor markedsavdeling kan ikke dele på en slik pakke. (Ta kontakt, dersom du ønsker å diskutere en variant som åpner for flere brukere.) En fast avtale betyr at man binder seg for tre måneder i starten, deretter for seks måneder av gangen om man er fornøyd med mine råd og leveranse. Som servicekunde vil man alltid få gratis tilgang til mine digitale kurs (kan omfatte mer enn én person), og etterhvert også andre fordeler. Min timepris rabatteres med 15% på fast pris, til alle servicekunder som bestiller store eller små prosjekter. Send meg en mail på [email protected] hvis du er interessert. 

Hvis svaret ditt er ja, er vi kanskje ikke en match akkurat nå. Jeg er en erfaren, kreativ kommunikasjons-rådgiver som også utvikler idéer. Jeg har ikke ren konsulent-bakgrunn, selv om jeg mener mye om mangt. (Sikkert også om ting jeg ikke burde ment så mye om, egentlig!)  Men - jeg kjenner flere selvstendige rådgivere på dette feltet, som jeg mer enn gjerne introduserer deg til, om det er dette du trenger. 

Siden 2018 har jeg vært fast en del av mentor-teamet på StartupLab - hvor det befinner seg ca 80 forretningsidéer til enhver tid. Noen få av dem har jeg investert både tid og penger i. Utover dette, er jeg i utgangspunktet ikke interessert i å investere i, eller bli en del av, nye forretningsidéer, virksomheter, osv. Heller ikke bruke tid på å sette meg inn i forretningsidéer, for å komme med mine vurderinger, osv. Jeg HAR gjort dette tidligere, og brukt alt for mye tid på det - min erfaring er at jeg bør fokusere på teknologi-virksomheter med kommunikasjons-utfordringer, og et visst budsjett - rett og slett fordi det er dette jeg virkelig brenner for. Å gjøre teknologi forståelig og interessant, for flere. 

Jeg er sikker på at min leveranse oppleves som mer personlig og nær - enn den kostbare dialogen du normalt vil få i et større byråmiljø. Jeg har idag (pr jan 2020) en timepris på 1660,- men vil også oppleves som raskere og mer effektiv enn større systemer. Selv vil jeg også hevde at jeg i tillegg til tempo også er treffsikker. Det koster ingenting å innlede en samtale med meg, hvis du seriøst er ute etter å finne en diskusjonspartner. Når arbeidet starter, vil en kommunikasjons-plattform typisk koste et sted mellom 50 og 100.000,- avhengig av hvor omfattende og komplisert prosjektet er. I denne prisen ligger både svaret på HVA du bør gjøre, NÅR du bør gjøre det, og sist, men ikke minst - du får konkrete forslag til HVORDAN du skal gjøre det. Dette er en stor tilleggsverdi som vanlige konsulenter ikke kan levere på - i hvertfall ikke med kredibilitet. HVORDAN er noe du normalt må kjøpe separat, etter at plattformen er klar. I min verden er dette et viktig kapittel i selve plattform-arbeidet. Vi kan senere opprette ulike prosjekter i samarbeid med deg - alltid til fast pris - og er du fast kunde med en serviceavtale, får du 15% rabatt på senere prosjekter.  

Svaret på det er nei. Dvs jeg KAN, men implementering og videre produksjon (web-utvikling, annonse-produksjon, m.m.) er enklere og billigere å produsere hos en av mine samarbeidspartnere. Eller kanskje du har egne kontakter. Norge har selvsagt mange gode og erfarne reklame-, design-, og informasjons-byråer, så dersom du er en stor aktør som søker et komplett produksjonsmiljø fra start - i tillegg til plattform- og budskaps-arbeidet - kan jeg guide deg inn i jungelen. Min primær-leveranse er selve kommunikasjons-plattformen (med det kreative elementet inkludert) - her har jeg erfaring med alt fra Telenor og NSB, til Storebrand, NRK og TV2, samt et utall mindre selskaper. Trenger du bistand med implementering, har jeg altså dyktige samarbeids-partnere som jeg stoler på. 

Sjekklisten for å lykkes, om og om igjen, med å få gjennomslag 

Hele 60 (!) sjekkpunkter som du vil få glede av med det samme.

"I’ve learned that people will forget what you said, and people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel."

Maya Angelou
Amerikansk Forfatter & Poet

Oops! Når ja blir til nei - slik møter du motstand i møter. Se video.

Når du har en oppskrift på hvordan du planlegger for et JA - er det mulig å snu et nei til noe positivt.

"No audience ever complained about a presentation, or a speech - being too short."

Stephen Keague
The Little Red Handbook of Public Speaking

Den store listen over free stock photos til dine presentasjoner

Spar penger og bruk ikke bilder ulovlig. Jeg har laget en oversikt over lenker til gratis bilder du kan bruke fritt.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.