Om Nils Petter Nordskar

Tekstforfatter, kreativ rådgiver, konferansier og foredragsholder

 

Mitt viktigste, faglige kjennetegn er dette:  Jeg liker å være oppdatert.

Jeg har svært lang erfaring innen kommunikasjon generelt – både innen reklame og PR/informasjon. Jeg er tekstforfatter og en såkalt kreatør, men jobber ofte med strategi og forretningsutvikling. Som reklamebyrå-gründer har jeg vært med på en spennende reise som bla.a resulterte i flere av landets beste kommunikasjons-miljøer. Oppskriften var enkel nok – ansett de aller beste!

Jeg har en vedvarende angst for å ikke henge med i bransjen, derfor bruker jeg mye energi på å være oppdatert – først og fremst innen digital kommunikasjon. Det er en leveregel jeg gjerne anbefaler – uansett bransje. Du skal ikke dykke ned i de minste detaljene, men du trenger å forstå hvilke krefter som påvirker den digitale utviklingen – og ikke minst, forstå nye teknikker innen historiefortelling og kunsten å skape engasjement.

Etter nesten 15 år med Nordskar&Thorkildsen (som ble Leo Burnett), startet jeg internettselskapet New Media Science (nå Bouvet) i 1995. Året 2011 var jeg gründer for konferansen Social Media Days, som fortsatt er markedets viktigste møteplass for kompetanse innen sosiale medier. 

Ubeskjedent sagt, men min styrke er nok kombinasjonen av kreativitet OG forretningsforståelse. Idéer som virker i praksis, for å si det på en annen måte. 

Banner_BOKA

SPESIELL EKSPERTISE PÅ NAVNEUTVIKLING

Jeg har utviklet strategien og idéen bak en lang rekke svært kjente merkenavn i Norge. I et samarbeid med meg vil du selv delta tett i prosessen. Idé-utviklingen er selvsagt et viktig element, men ENDA viktigere er kunsten å presentere idéene internt, for ledelse, styre, ansatte og evt eiere. Dette handler om å skape trygghet – og entusiasme. Jeg har en svært god track-record på dette feltet.

RÅDGIVNING, IDÉER OG FOREDRAG

Jeg jobber prosjektbasert, direkte med oppdragsgivere – men også i samarbeid med design/reklame/PR/nett-byråer. Med utgangspunkt i min bok ”Tusen og enda en natt – om å lykkes med idéer” – kjører jeg workshops med ansatte-grupper, holder foredrag og bidrar med idéer.

NPN HOLDER FOREDRAG

KONFERANSIER OG MØTELEDELSE

Jeg har lang erfaring i å lede møter, alt fra småmøter med 5-10 deltakere, til konferanser med 8-900. Både som konferansier og foredragsholder får jeg gode score på evalueringer. Under INMA´s heldagskonferanse 8Minutes i november 2013, var jeg topp 5 av 40-50 foredragsholdere. Evalueringer av Social Media Days gir meg topp score som konferansier.

UTDANNELSE

Etter realartium på Bergen Katedralskole, studerte jeg ett år på St.Olaf College i USA og begynte deretter på Universitetet i Bergen. Etter ett år med jusstudier og avlagt Examen Philosophicum, begynte jeg i reklamebransjen – og tok utdannelse ved IFM – Institutt for Markedsføring – i årene 1975-77.

JOBB

  • Alf Gundersen, 1974 – 1977
  • Benton&Bowles HO, 1977 – 1979
  • Jenssen&Borkenhagen, 1979 – 1981
  • *Nordskar&Thorkildsen / Leo Burnett, 1981 – 1994
  • *New Media Science, 1995 – 1997
  • *Virtual Garden, 1997 – 2005
  • *Innoventure, 2006 –
  • *Ideer Media / Nordskar Kommunikasjon, 2011 –

*) Egne selskaper 

ANERKJENNELSE OG PRISER

Jeg har hatt gleden av å jobbe med mange av landets beste konsulenter, prosjektledere og AD-er, designere og webutviklere. Sammen med dem har jeg vunnet utallige priser for reklame – først og fremst i den norske konkurransen Gullblyanten. Spesielt viktige oppdragsgivere har vært VG, NRK, TV2, Telenor, Flytoget, NSB, Storebrand, Helsedirektoratet, Think og If.

  • Kreativt Forum Livsvarig Æresmedlem 1982
  • Reklamebyråforeningens Ærespris 1984
  • Gullblyanten 1985
  • Årets Internettperson 2003
  • Kampanjes Ærespris Sosiale Medier 2014