Derfor skal du alltid stille de «dumme» spørsmålene selv

«Dumme» spørsmål midt under en presentasjon kan enten være deilig befriende, eller håpløse – og veldig ødeleggende. Dersom du får et håpløst og negativt ladet spørsmål midt i din presentasjon, kan stemningen i rommet lett snu – og rett og slett prege tilbakemeldingene du får etterpå. Det er derfor viktig å unngå dårlig stemning i rommet – du vil jo ha mest mulig positiv interesse!

Løsningen er enkel – forbered deg alltid på disse spørsmålene og still dem selv! La oss ta et eksempel :

Du har presentert er prosjekt og er nesten ferdig. Så rekker vårt kjære «møtemonster» opp hånden og sier avvisende – «æææhh… dette virker veldig komplisert og unødvendig kostbart – jeg ser at vi går på en skikkelig økonomisk smell her». Selv om du kan svare godt på dette – det er ikke slik du vil at innledningen til økonomi-delen skal være.

Sett deg i tilhører-stolen

Når du har laget din presentasjon, prøv å forestille deg hvilke skeptiske og negative innvendinger som kan komme. Og husk – ikke alle blir uttalt i møtet, noen blir bare notert bak øret og dukker ikke opp før i ditt neste møte. Da kan det være for sent, for du var ikke tilstede da innvendingene og kanskje diskusjonene kom.

Æææhh… dette virker veldig komplisert og unødvendig kostbart – jeg ser at vi går på en skikkelig økonomisk smell her…

I eksempelet over, ville den beste løsningen være at du adresserer skepsisen selv. Da oppnår du at spørsmålet blir stilt på en mye vennligere måte, og du unngår at skepsis blir notert, lagret og tatt med ut av møterommet utenfor din kontroll. Du kan for eksempel si : «Da jeg studerte dette forslaget, må jeg innrømme at jeg trodde det skulle bli alt for dyrt. Nå skal jeg vise dere et regnestykke som viser at dersom vi løser prosjektet på denne måten – så lander det godt innenfor budsjettet vårt.»

Andre eksempler

Alle liker personen i rommet som tør å stille det dumme spørsmålet (som en selv sitter og lurer på….). Her er noen eksempler på formuleringer – som mange sikkert kan «oversette» og relatere til sine egne prosjekter:

– Men! Vil denne konstruksjonen virkelig tåle 50 års belastning, bygget med disse materialene?

– Så må vi stille oss spørsmålet: Er dette en forestilling som bare noen ytterst få vil interessere seg for? 

– Så la oss si at du kjøper 100 slike. Blir det ikke vanskelig å selge dem videre til kundene dine?

– Har vi virkelig råd til dette? Blir ikke dette alt for dyrt?

– Men vil det virkelig fungere? I praksis???

– Så lurer mange sikkert på – hva vil konkurrentene gjøre hvis vi gjør dette? Vil de ødelegge alt for oss?

 

Osv, osv, osv… Still skeptiker-spørsmålene selv – unngå at det blir dårlig stemning i rommet! Lykke til. 

Kommentér gjerne:

Ta det med ro, jeg deler ikke din info med noen