ÆR det rart det blir krig?

Onsdag 4 januar 2017 satt halve medie-Norge og hele kommunikasjonsbransjen oppe og ventet på de første avsløringene av innholdet i en ny bokstav fra Rema 1000. Ole Robert Reitan tok første stikk med glans – det er ikke ofte vi ser store kampanjer her hjemme, med så klare likhetstrekk til lanseringen av et nytt produkt fra Apple. McCann fikk sole seg i glansen, de også – slik alle reklamebyråer gjorde gang på gang før i tiden – uten å bli møtt med massiv kritikk for det etterpå. Også Æ har fått kjenne pisken, allerede. Men la gå – vi er nordmenn. Vi er blitt publisister med hver vår ropert – og vi krangler verre enn i den polske riksdagen – over det aller meste. Ute i verden raser det kriger. Ordentlige kriger. Her hjemme kriger vi med det vi har – det er bensinprisen, Listhaug og en trøndersk bokstav fra Rema 1000.

Men jeg sier gratulerer, så langt Rema 1000! Og gratulerer McCann, pluss sikkert en haug med andre hjelpere, som endelig satt fyr på kommunikasjonsbransjen. Jeg ble imponert, selv om jeg satt og ventet på både det ene og det andre, som aldri kom. Æbank, for eksempel – Rema Forsikring finnes jo allerede. Når flyselskaper kan starte bank for smålån, kan selvsagt en dagligvarekjede gjøre det samme. Og mye mer.

Men hvorfor er jeg imponert!?

Først og fremst på grunn av en sterk og tydelig digital vilje. Remas strategi er trolig både langsiktig og sammensatt, allikevel kommer Æ ut som enkelt. Æ er en liten, men viktig brikke – starten på gsiktig og sammensatt, allikevel tal reise. på en lang reise. Jeg ser at mange mener at appen krangler, men da jeg testet den, gikk alt smooth som silke. Brukergrensesnittet og tekstingen var forbilledlig. Og som mange sikkert ikke har fått med seg – fra og med nå behøver jeg strengt tatt aldri åpne appen igjen. Alle mine kjøpsdata registreres i kassa – og rabatten på 10% trekkes ”automagisk” i kassa der og da. Kom igjen-a, Coop! Slutt å klage! Dette er elegant! Jeg har nemlig Coop-kort også. I plast. Dette konseptet (med unntak av Antis helt nye film) har vært like innovativt kommunisert som et fordelsprogram på Den Norske Amerikalinjen på 50-tallet. Også på nett. Dere har holdt på med dette i 100 år, og har 1,5 millioner medlemmer. Hvor sexy er Coop-medlemsskapet blitt? Omtrent like sexy som flanellograf. Google det, folkens.

Jeg har hatt gleden av å jobbe litt med KIWI, og der ler man nok ikke av Rema 1000, i hvert fall ikke i media. Dette er kjeden man ønsker å slå, for enhver pris – og jeg opplever – kjeden man også kan la seg inspirere av. Men dette går begge veier – uten KIWI PLUSS med utrolige 670.000 registrerte kunder på 12 måneder, hadde neppe Æ sett dagens lys onsdag 4.januar. Og i motsetning til den gamle Coop-pakken, er også KIWI PLUSS et tydelig og godt kommunisert konsept, som derfor har hatt enorm suksess.

Skuddet mot lille Æ

Så gratulerer med Æ, så langt, Rema 1000. At dette blir en suksess for dere, er jeg allikevel langt fra sikker på. Den historiske Rema-motstanden mot bonuskort og alt som ligner, kan ha vært en stor bommert. Æ er veldig sent ute. Og Coop, KIWI, og selvsagt Trumf – har allerede høstet en stor del av dette markedet. Ser kundene fordelen med enda et slikt konsept, når hovedkonkurrenten KIWI samme dag økte sin bonus på frukt og grønt til hele 15%? Det var et kjapt, frekt – og kanskje et effektiv skudd mot lille Æ.

Min kone gikk forbi Choice-kontoret i Bygdøy Allé på vei hjem, denne onsdagen. Ut porten kommer to unge damer. Hun stopper dem like ved Æ-boardsen ved sykkelstativet og spør – vet dere hva Æ er for noe? – Å, jada – det er en ny app. Svaret kom raskt.

Auda – for hvis Æ blir opplevet som ”just another app” og ikke noe større, blir gleden kortvarig.

 

Dette innlegget ble først publisert på Kampanje.com, torsdag 5 januar 2017